View Article" >
Logotyp

”Nu är det för dåligt, varför skall det alltid bli så här?” –”Varför kan alla andra få igenom sina förslag men inte dom i ledningen”. ”Alla andra har ju fått det jag frågat efter”. ”Typiskt att det skall hända när allt annat varit så bra, nu skall hen ändra på allt, har du förresten hört att…”.

I lågpresterande miljöer är det större fokus på det som är fel än det som är rätt och bra. I den miljön växer missnöje, gnäll och skitsnack. Behovet av att hitta en gemensam person att skylla på växer i den myllan.

Om du har varit i en sådan miljö vet du att du ”inte riktigt känner dig trygg” när du lämnar rummet och går ut. –”Vad säger de om mig när jag inte är där?”

En sådan miljö kännetecknas även av missnöjen kring det mesta. Otryggheten gör ingen bättre och får ingen att växa och utvecklas till en starkare och tryggare person. Där håller jag tyst och delar inte min uppfattning förutom om jag inte är den som gnäller. I dessa miljöer växer tankar fram att det är en persons fel, så utses en syndabock.

Mer fokus på vad än hur
Genom att ställa frågor som är åt det mera öppna slaget så fokuserar vi en positiv eftertanke om eventuella förbättringar i team och grupper. Vi vet är att i lågpresterande team så läggs det mera fokus på vad än hur.

Kommunikationsmönstren är ofta vaga och det sker ingen direkt feedback mellan teamets medlemmar. Det är även vanligt med grova generaliseringar och förenklingar av saker då de inte sätts samman i sin helhet. Få medlemmar i teamet pratar ofta länge och saker återupprepar sig ofta. (Fas 1 beteende S. Wheelans modell GDQ)

Andra saker som utmärker dessa team är att det ofta är ett stort ledarfokus, vad hen gör och inte gör. Olikheter kan börja irritera och det förekommer lätt kommentarer som ”-ja, men”… kommunikationen fokuseras ofta på redan känd information.

Ett effektivt sätt att ta ansvar för dig är att stå upp för den du är och det du står för genom att visa kurage och stolthet. Tänk när du som person ger feedback till den det berör istället för att snacka om, snacka ned och sprida rykten vidare om andra. Tänk när du börjar prata till den det gäller och inte om. Vad kommer då att ske? -”Har du hört det här om hen?” -Nä, men har du frågat den det gäller om det stämmer?”

Fokusera på positiva tankar om förbättringar och lösningar i ditt team, fokusera på hur vi kan göra saker bättre, redan här och nu! Be om och lyssna på andras tankar om dessa idéer kring våra förbättringar.

Personligen så är jag stolt och varje gång jag fokuserar på rätt saker och skippar skitsnacket. Men det är inte lätt. Varje gång jag fört ett rykte eller en sanning vidare om någon så inser jag att det inte hjälpte den det gäller, inte den som fick del av informationen och tyvärr så bygger det inte förtroendet för mig själv heller.

Du, vi går just nu in i vintertiden. Det är tid att tända ljus, ge människor i din närhet hopp och framtidstro. Så, skippa skitsnacket.

Magnus