View Article" >
Logotyp

– Det är för sent, jag skulle ha tagit upp det här för länge sedan men jag vågade och orkade inte för jag var rädd för vad som skulle hända.

Har du något som du drar dig för att ta upp?
Det kan vara i relation till en närstående, medarbetare, arbetskamrat, kund eller leverantör.
När det är något som skaver, gör ont eller som du länge velat få fram av uppmuntran och beröm, kom ihåg att det är inte för sent.

När jag ser tillbaka på alla de team och människor jag mött så finns det många exempel på att det inte är för sent att bidra till och skapa förändring.
När du skjuter upp saker som är svåra och obekväma hamnar du lätt i en typ av handlingsförlamning. Det som var svårt i början visar sig bli ännu svårare ju längre tiden går. När du tänkt att nu skall det bli av kan du plötsligt känna att du backar ur och än en gång skjuter upp det svåra samtalet. Du har kanske försökt men inte fått till det rätta tillfället och så har det blivit ännu ett framflyttat samtal. Någon gång när du tog upp det föll det inte ut rätt och hela situationen blev än mer komplicerad och svår. Tystnad och låsning följde som en konsekvens av försöket.

Det finns de som personen i exemplet som förberett sig, vågat berätta och lyfta det som skavt, de har belönats med en känsla av lättnad, frihet och lycka.
– Jag fattar inte varför detta blev så svårt för mig och att jag sköt på det i så många år, jag inser att jag skulle tagit steget tidigare konstaterade den jag pratade med. Det viktigaste just där och då var att det inte var för sent.

Vad skulle du behöva ta upp med någon annan?
– Hur många gånger tänker du på det här varje dag? Där har du svaret på hur viktigt det är att du får till samtalet. Gör du det flera gånger varje dag så vet du att det nu är dags – för det är inte för sent.

Det är flera saker som avgör hur bra samtalet blir. Det mest grundläggande är att du först själv försöker förstå den andre. Sedan får du önska att själv bli förstådd.

Några råd på vägen:

  • Var befinner sig den du skall prata med känslomässigt?
  • Var är platsen för samtalet? Är ni hemma eller på jobbet? Finns det andra runtomkring eller är ni ostörda?
  • När på dygnet och vilken dag i veckan kan avgöra hur bra utfallet blir.
  • Tonläge, kroppsspråk och vilka ord du använder behöver ju alla vara i balans och tillräckligt tydliga.
  • Det kan vara bra att förbereda en till tre punkter som du vill föra fram och medvetet inte tömma en skottkärra över den du skall ge återkopplingen till. En eller ett par skyfflar är mer att föredra även om en skyffel kan bli för mycket för någon.

Som jag nämnde ovan är erfarenheten att det redan vid första samtalet är bra att ha en tanke med och ge utrymme för ett uppföljande samtal.

  • Vad tog du med dig av det jag tog upp senast?
  • Vad berörde dig?
  • Vad kändes bra?
  • Vad kändes mindre bra för dig?
  • Är det något jag skall tänka på och göra för att du skall bli nöjd?
  • Får jag berätta vad jag tänker, känner och önskar?
  • Hur tänker du och jag framåt?

Kom ihåg att säga och ge fina komplimanger, kärleksfulla handlingar och visa uppskattning. Det är viktigare än att kritisera. Hoppet för dig och för mig är att det inte är för sent.

Magnus