– Jag känner mig inte stimulerad och viktig trots att jag vet vad jag kan. Jag har t.o.m. hört att jag är så viktig för organisationen, men inte direkt av chefen bara på omvägar genom andra.
Hur kommer det sig att vi människor glömmer det viktigaste när det gäller de mest enkla beteenden som man kan tänka sig? Som att visa uppskattning.
Det är bara att inse att det är här vi alla mer eller mindre ofta går bort oss. Och det kan vara kostsamt.
- Du har en medarbetare som är mycket viktig för dig, organisationen och för kunderna och/eller patienterna (intressenterna).
- Vad kostar det både kortsiktigt och långsiktigt att du förlorar en av de bästa?
- Hur lång tid tar det om det ens överhuvudtaget går att ersätta personen?
Efter alla möten med chefer, team och grupper konstaterar jag att vi aldrig, aldrig, aldrig någonsin får glömma att det alltid är ”laget som går före jaget”. Trots den beprövade och sanna klyschan vill jag ändå utmana dig att tänka till så att du som: ägare, chef och/eller närmaste medarbetare skall minnas att oavsett nivåerna ovan finns det beteenden som får folk att stanna över tid.
Det är ofta enklare än du tror. Trots att jag möter en hel del utmanande personer vill jag ändå påstå att människor är enkla, bara vi vill försöka förstå, acceptera och agera utifrån det.
Varför lämnar de bästa först?
Du säger att ”vi kan inte möta de lönekrav” som medarbetaren har med upp till 10 – 15% högre lön på ett annat ställe, det blir omöjligt. Om vi ändå tänker att vi inte kan och vill möta sådana önskemål så får vi släppa just de exemplen. Men vad kan vi då göra för de som har andra orsaker att lämna?
Några kända saker är bristen på:
- Att man känner att man åstadkommer någonting (produktion)
- Att man känner att man är effektiv (allt från inköp till resurseffektivitet)
- Att man kan utveckla en attraktiv arbetsplats (arbetsmiljö)
- Att man kan utveckla det man har ansvar för (innovationer)
Mitt tips är att du är självkritisk och frågar dig själv hur nära du tror att du uppfyller dessa fyra punkter. Testa genom att välja ut en viktig medarbetare till dig och bedöm hur du tror hen upplever sin situation utifrån skala 1 – 10 där 1 står för lägsta poängen.
Därefter kan du ta upp dessa punkter i ett samtal med medarbetaren. Det kanske både lyfter, gör lite ont att få svaret. Det bästa och framför allt det kan bidra till är att medarbetaren stannar kvar. Om du lyssnar på vad som kom fram och gör något åt det, då har medarbetaren blivit hörd.
Om inte de bästa skall lämna först är detta en del av hjälp till självhjälp. Allting kommer ändå att bottna i hur mycket engagemang och intresse medarbetaren upplever att du visar. Att inte bry sig och känna sig ouppmärksammad är förödande. Att bry sig och visa intresse ger liv, hopp och meningsfullhet.
Magnus
Foto: Noor Studio