View Article" >
Logotyp

– Varför gör du så mot mig?

Den medelålders mannen såg mer chockad ut än mig där han stod med sin mobiltelefon lysandes mot mig. Han var fullkomligt galen över att jag bländat honom med mitt helljus när han väntade på bussen. Jag hade omöjligt kunna se hans svaga mobiltelefonljus bland alla reflexer runt busskuren.

När jag passerade mannen hann jag allt för sent upptäcka honom och han gav mig därför fingret (fulfingret) och det fick mig att reagera, först blev jag mycket arg, sedan tog jag illa vid mig. Jag stannade bilen och backade tillbaka. När jag var i jämnhöjd med honom så hissade jag ned rutan och frågade, -Varför gör du så mot mig? Klockan hade precis passerat på 06.04 en mörk tisdagsmorgon vid landsvägen.
Mannen harklade sig, – Du bländade mig och jag är jättearg! Jag bad om ursäkt att jag inte upptäckt honom och han lugnade ned sig. Men jag kände mig ändå kränkt av att ha fått hans finger i ansiktet vilket betyder att jag skulle dra åt…ja du vet. Dit önskar jag ingen, inte ens mannen med ett fult finger.
Händelsen fick den här avslutningen, jag sa än en gång, -Varför gjorde du så, det gör mig ledsen. Han var väl mest chockad över att jag stannat och konfronterat honom så han fick ur sig ett -Ok jag blev bara så arg. 
Eftersom jag lär andra att man skall förlåta så hade jag ytterligare en fråga, -Vill du åka med? Nu blev han än en gång överrumplad och han som nyss gett mig fingret svarade, -Nej tack.

Attityden inifrån kan vi omöjligt dölja utåt. Vi läcker vad vi tänker. Det är som att rötterna kommer från djupet av vårt inre. Frukten går däremot utåt och det är det andra får se, höra, smaka och känna.

Med din attityd kan du få andra att må bra, växa, trivas och prestera.
Du kan även få andra att må dåligt, förminskas och känna osäkerhet.

Med en dålig attityd kan du förstöra din höga kompetens. Under alla mina år som coach och konsult har jag mött både de som är låg och högutbildade, kvinnor och män, yngre och äldre som med sitt beteende (bildligt) ger sin omgivning fingret.
Med felfokus, gnäll och attitydproblem kan du sänka ditt team och dina närmaste.
En dålig attityd får en patient, kund, brukare och eller kollega att inte känna sig värdefull, sedd och viktig. Alla förlorar på att mötas av en dålig attityd.

Med en god kompetens och en bra attityd kan du åstadkomma underverk. Det är som att inställningen som kommer inifrån djupet av dig själv skapar framgångar som du inte kunnat drömma om.

Hur upplever andra människor dig? 
I mina samtal får jag ibland stå upp för mina uppdragsgivare, chefer och företag, det hände för ett tag sedan att jag med skärpa i rösten fick säga till en kvinnlig medarbetare.
– Vill du uppfattas att vara på det här sättet, att du är en som drar ned dina arbetskamrater och framför allt din chef?(Hon gav bildligt chefen fingret) Hon hade spritt sitt missnöje, sitt gnäll och sin frustration till alla i omgivningen. Min fråga tog antagligen, den överraskade och hon gick till sin chef och bad om ursäkt.
Om du undrar så har även en hel del chefer problem med sin attityd. Ibland oförskyllt men även de har en attityd som säger något. Som konsult har jag insett att även jag har en del att jobba på… men det är lättare att hjälpa andra.

Inför påsken vill jag önska dig en fin helgtid med vila, återhämtning och kärlek med de du tycker om. Att ge det är att få, jag vill inte ge fingret till någon men däremot en öppen famn och bidra för ditt bästa.

Magnus