Logotyp

”Varför är det ingen som förstår mig?”
Frustrationen över att än en gång ha missuppfattats sköljde över hela mig. En våg av missförstånd efter otaliga försök att få fram det jag just ville ha sagt. Vi möttes och pratades vid. Så nära men ändå så långt borta. Han fattade inte.

En bra vägvisare i all kommunikation är att:
• Försök först att förstå den andre
• Försök att sätta dig in i vad den andre har för förutsättningar när ni kommunicerar
• Är det en stressad, pressad och trängd person så vet du likaväl som jag att förmågan att lyssna och ta till sig är begränsad eller t om mycket begränsad

Försök att förstå sinnesstämningen, tolka kroppsspråket och fråga till dig själv; måste jag säga detta nu eller blir det bättre om jag väntar? Dessa råd hade hjälpt mig själv otaliga gånger i mitt samspel med andra, om jag följt dem.

Fråga dig själv; varför är den här personen på ett visst sätt när det inte verkar fungera mellan er? Frustrerad, arg, ledsen eller uppgiven. Ja man kan ju vara lycklig också, men då är det sällan ett problem med kommunikation. Vad behöver den som inte är i balans av mig i form av ”hur” jag kommunicerar ut mitt budskap.

Lyssna först före du pratar
Det är alltid begåvat att lyssna av vad den andre har att säga. Skall du fatta vad hen vill ha sagt behöver du lyssna mer än du pratar. Du vet; två öron och en mun. Om du dessutom lyssnar och hör, alltså läser in mellan raderna vad som någon vill ha sagt blir det mycket bättre. Viktigt är också att säga; övertolka inte. Om du övertolkar kan det snabbt gränsa till konspirationstankar och överdrivna slutsatser som kan bli kostsamma.

Återberätta med andra ord det du hör den andre berättar
Genom att återberätta vad den andre just sagt med andra beskrivande ord får du normalt sett en person som känner sig lyssnad på. Effekten brukar vara att ilska, frustration och andra känslor lugnar sig och dialogen blir bättre. Du skall inte härma men beskriva ”jag hör att du är besviken, arg och ledsen över det som hänt…”

Be om ett kvitto
Det kan vara bra att be om ett kvitto på det du har hört; så det du säger är att… är det vad du säger? Där får du ett kvitto på att du har förstått den andre, om inte så får du reda på att du behöver be om ytterligare ett förtydligande om vad hen sagt.

Vad önskar du då av mig?
En bra avslutning är att fråga; vad önskar du då av mig?
Därefter kan ni komma överens om hur ni skall ha det i fortsättningen. Efter en sådan resa i att försöka förstå den andre kommer det garanterat att bli bättre kommunikation och samarbete.
Förstår du?

Magnus